[해외논단]"미국,대체에너지 개발에 관심 갖자”
프랭크 개프니 2세·미국 안보정책센터 소장
조지 W 부시 미국 대통령의 연두교서 발표가 며칠 남지 않았다. 대통령의 연두교서가 역사적으로 중요한 것이 되려면, 석유 대외 의존으로부터 자유로워지게 만드는 분명한 에너지 안보정책 비전을 밝혀야 할 것이다. 그것은 시대적 요구이며 국가 안보에도 필요하다.
이러한 에너지 안보정책이 시급히 도입돼야 할 몇 가지 이유가 있다. 우선 미국은 자유세계를 지키기 위해 전쟁 중이다. 반면 국내 생산량보다 많은 석유를 소비함에 따라 석유를 수입에 의존할 수밖에 없다. 석유 수입은 사우디아라비아나 이란과 같은 테러 후원국들에 미국의 부를 넘겨주는 것이 된다.
둘째로 미국은 이미 상황을 바꿀 검증된 모델을 갖고 있다. 석탄이나 핵에너지, 수력발전과 바이오매스(생물체 열분해·발효 연료) 등 에너지 수요를 충족시키기 위한 다양한 대체에너지원을 갖고 있다. 그러나 교통 분야에서는 여전히 전체 수요의 60%를 수입 석유에 의존하고 있다.
게다가 대부분의 교통수단은 휘발유와 디젤유로만 운행하는 상황이다. 새로운 경쟁 상대로 무섭게 부상하는 중국의 에너지 탐욕에 비춰볼 때 이 같은 의존은 계속 유지될 수도 없을 뿐 아니라 전략적으로도 매우 위험하다.
승용차나 트럭, 버스, 항공기에 사용되는 연료를 선택할 수 있다면, 미국을 죽이려고 노력하거나 그렇지 않더라도 매우 불안정한 석유수출국들로부터 석유를 사들이는 대신 미국 내에서 생산 가능한 다른 대체연료를 사용할 수 있게 될 것이다.
사실 이미 많은 미국인은 알코올연료 차량들을 운행해 석유 의존을 상당히 감소시키고 있다. 소비자가 어떤 연료를 사용할지 선택할 수 있는 자동차를 만드는 데는 1대당 100달러의 추가비용이 들 뿐이다. 미국에서 생산되는 모든 자동차의 안전벨트·에어백 장착이 의무 사항이듯이, 앞으로는 연료 선택이 가능한 자동차를 만들어야 한다.
현재 전기가 자동차의 대체에너지로 사용될 수 있다. 점점 더 많은 미 소비자들이 자동차 운영비 절감을 위해 하이브리드 차량을 주목하고 있다. 만약 배터리로 충전되는 하이브리드 차량이 실용화된다면 자동차 운영비는 훨씬 더 절감될 수 있을 것이다. 또 심야전기할인제도가 시행되는 곳이라면 휘발유를 24센트에 1갤런을 사는 것만큼 싼값에 전지를 충전할 수도 있다. 만일 전기와 휘발유를 병용하는 플러그 인 하이브리드 차량이라면 휘발유 1갤런으로 800㎞를 운행하는 것도 가능할 것이다.
플러그 인 하이브리드 차량에 대한 관심은 지난 24일 이 차량에 대한 인식을 확산시키고 수요를 끌어올리는 한편 정부로 하여금 생산을 유도하기 위한 대대적 캠페인이 시작됨으로써 더욱 커질 것이다. 의회 내에서도 연료 선택이 가능한 자동차에 대한 관심이 높아지고 있다. 부시 대통령도 이를 적극 후원해야 할 것이다. 대통령이 연두교서에서 이를 위한 강력한 구상을 발표한다면 이를 즉각 입법화하는 길도 열릴 것이다.
다행히 부시 대통령도 이러한 에너지 안보정책을 지지하는 것으로 보인다. 지난 21일 주례 라디오 연설에서 부시 대통령은 “에너지 가격의 상승은 큰 우려 대상이다. 미국은 새로운 기술을 개발하고 대체연료와 재생 가능한 에너지를 개발하며, 외국 에너지원에 대한 의존도를 낮춰야 한다”고 선언했다.
이 같은 대통령의 지적은 정확한 것이다. 대통령은 연두교서를 통해 앞으로 미국에서 생산되는 모든 자동차는 연료 선택을 의무화하는 한편 하이브리드 차량 또는 플러그 인 하이브리드 차량을 생산·구매하는 사람들에게 유인을 제공할 것임을 분명히 해야 한다. 그럴 때 미국 내에서의 대체연료 생산도 크게 늘어날 것이다.
프랭크 개프니 2세·미국 안보정책센터 소장
워싱턴 타임스
정리=유세진 객원편집위원
Energizing America
One week from today, President Bush has an opportunity to make a truly historically significant State of the Union address. He can do so by setting forth a program for energy security that will play against type for a man from the "Oil Patch," by charting a course for setting America free of its dependence on oil. The time demands such leadership, the national security requires it and the American people deserve no less.
There are a number of compelling reasons for action: For starters, we in the United States and industrialized world more generally, are funding both sides in the War for the Free World. On the one hand, since we consume far more oil than is available here at home, we are obliged to import most of what we need from abroad. As a practical matter that means enriching with wealth transfers those who are the principal financiers of Islamofascist terror -- notably, Saudi Arabia and Iran. And, on the other, we are paying vast sums to protect ourselves against such terror.
Secondly, we have a proven model for doing things differently. We have diversified sources to meet many of our energy needs (for example, coal, nuclear power, hydroelectric and biomass). Yet, our transportation sector remains reliant upon oil -- 60 percent of it imported -- for the gasoline and diesel fuel on which it runs almost exclusively. This creates a dependency that is as unsustainable as it is strategically perilous, especially as the appetite for oil of our emerging rival, Communist China, continues to skyrocket.
By offering similar "fuel choice" for the nation's cars, trucks, buses and aircraft, we can allow them to be powered by alternatives to oil that we can produce at home and/or purchase from governments other than those of the oil-exporting nations, nations that tend to be unstable at best and, in many cases, trying to kill us.
In fact, millions of Americans already drive vehicles such as the Ford Taurus, the Dodge Caravan and the Chevrolet Silverado truck that can use alcohol fuels (ethanol or methanol) to reduce dramatically, if not eliminate, their consumption of gasoline. It costs around $100 extra to make a car that allows us to choose what fuel we want to use. Just as every car sold in America has seat belts and air bags, from now on, they should all be flexible fuel vehicles.
Existing technology allows one other form of energy to serve as a transportation fuel: electricity. Increasingly, American consumers are looking to hybrid vehicles to reduce their transportation operating costs. Those costs can be reduced far more if such vehicles' batteries can be charged by the electrical grid. In some areas of the country, electricity can be purchased off-peak (that is, when most people would recharge their cars, as they presently do their laptops and cell-phones) for the equivalent of 24 cents per gallon. If the vehicle's engine is also flexible-fuel compatible, plug-in hybrids can get 500 miles per gallon of gasoline.
Interest in such plug-in hybrids is about to get a further boost, thanks to a national grassroots campaign being kicked off at the National Press Club today. Led by Austin, Texas -- a place President Bush used to call home -- and its public utility, Austin Energy, this initiative is backed by a coalition of cities and counties from across the country, some 100 power utilities, national security experts (including yours truly) and various public policy organizations. The idea is to raise awareness about and demonstrate demand for plug-ins, while encouraging governments at all levels to provide incentives for manufacturers to meet that demand.(For more on this coalition, see www.PluginPartners.com.)
Enthusiasm for these sorts of "fuel choice" initiatives is also building on Capitol Hill, even in the absence of the sort of strong presidential leadership Mr. Bush can -- and should -- provide. Late last year, bipartisan efforts modeled on the Set America Free blueprint for energy security ( www.SetAmericaFree.org) were unveiled by Democratic Sen. Joe Lieberman of Connecticut and Republican Sens. Sam Brownback of Kansas and Jeff Sessions of Alabama, and Democratic Rep. Eliot Engel of New York and Republican Reps. Jack Kingston of Georgia and Jim Saxton of New Jersey. A forceful endorsement of these initiatives in the State of the Union address would clear the way for their enactment without further delay, which must be avoided at all cost.
Fortunately, President Bush has begun to signal his support for this sort of approach to energy security. In his radio address last Saturday, he declared: "Rising energy costs are also a concern... so we're going to continue to work to develop new technologies and alternative and renewable fuels that will make us less dependent on foreign sources of energy."
This is almost right: In the State of the Union address, Mr. Bush should make it clear that we are going to use and adapt existing technologies, starting now with a requirement that every car sold in America be flexible fuel-compatible and with incentives for: the manufacture and purchase of hybrids and their plug-in variants, greatly increased production of alternative fuels and the necessary, modest infrastructure modifications. Set America free, Mr. President.
By Frank J. Gaffney, Jr.
2006.01.25 (수) 21:24
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